بسیار خوب – اکنون می دانیم که جذب مشتری چیست و چرا مهم است. اما این سوال بسیار مهم باقی می ماند – چگونه یکی را ایجاد می کنید؟
خوب… ادامه مطلب را بخوانید! در زیر، ما شش مرحله اصلی خود را برای ایجاد یک استراتژی جذب مشتری متقاعد کننده گردآوری کرده ایم. یکی که در حقیقت تبدیل می کند!
#1. اهداف خود را مشخص کنید
اولین گام؟ مشخص کردن دقیقاً آنچه می خواهید با استراتژی جذب مشتری خود به دست آورید.
ما می دانیم که شما به چه فکر می کنید. “مطمئناً اهداف من فقط به دست آوردن مشتریان بیشتر است – و تعداد زیادی از آنها!”
خوب، بله – این هدف نهایی است. اما برای برنامهریزی یک استراتژی جذب مشتری واقعاً مؤثر، باید مشخص کنید. با پرسیدن این سوالات از خود شروع کنید:
- به دنبال کسب کدام نوع مشتریان هستم؟ آیا آنها افراد سن خاصی هستند؟ آیا آنها با جنسیت خاصی همذات پنداری می کنند؟
- یک بار آنها مشتری هستند، چگونه می توانم دوباره آنها را جذب کنم تا آنها در این راه بمانند؟ یک استراتژی اکتساب به تنهایی بر جذب مشتریان جدید متمرکز نیست، بلکه بر آن تمرکز دارد کسب مجدد کسب و کار آنها از طریق پرورش و ایجاد رابطه.
- برای رسیدن به اهداف درآمدی کسب و کارم، با توجه به ریزش و نرخ رشد فعلی خود، باید چند مشتری به دست بیاورم؟ این سوال یک میلیون دلاری است. شما باید اهدافی را تعیین کنید که به اندازه کافی بلندپروازانه باشد تا رشد و سودآوری را به همراه داشته باشد، اما روحیه خود (و تیمتان) را با اهداف غیرواقعی که به سادگی برای رسیدن به آنها بسیار بلند هستند، تضعیف نکنید.
- کدام اهرم ها را برای به دست آوردن آن مشتریان بکشم؟ بعداً، در مرحله 4، در این مورد با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد. اما ارزش آن را دارد که در مورد کانال ها و استراتژی هایی که برای هدایت مشتریان بالقوه به اکوسیستم برند خود استفاده خواهید کرد، فکر کنید.
- هر چند وقت یک بار استراتژی خود را مجددا ارزیابی می کنم و تغییراتی را در پشت آن ایجاد می کنم؟ برای اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی استراتژی خود، به مرحله 6 بروید.
#2. مشتریان خود را شناسایی کنید
در مرحله اول در مورد نیاز به تعریف اهداف صحبت کردیم. گام بعدی؟ تعریف – و فهم – مشتریان شما
بنابراین رایانه خود را بردارید – یا به بازی قدیمی بروید و قلم و کاغذ بردارید – و پاسخ برخی از سؤالات کلیدی را یادداشت کنید:
- مشتری “ایده آل” من کیست؟ در اینجا به جمعیت شناسی فکر کنید – سن، جنسیت، مکان. این جزئیات تا حد زیادی به تصمیم گیری در مورد نحوه برنامه ریزی و ساختار تلاش های بازاریابی خود کمک می کند، بنابراین مهم است که آنها را داشته باشید!
- دردسرها و مشکلات مشتریان من چیست؟ درک انواع مسائلی که مخاطبان شما با آن دست و پنجه نرم می کنند به شما کمک می کند اطمینان حاصل کنید که تمام ارتباطات برندتان – از تبلیغات اولیه گرفته تا نحوه نوشتن و راه اندازی وب سایت خود – منعکس کننده مبارزات آنهاست. و نشان دهید که چگونه شما کسب و کار می تواند آنها را حل کند.
- مشتری من چه می کند می خواهم؟ به طور مشابه، قبل از اینکه بتوانید آنها را مشتری خطاب کنید، باید دقیقاً با آنچه مخاطبان خود را هدایت می کند و انگیزه می دهد آشنا شوید.
برای این منظور، پرسونای کاربر یک ابزار فوق العاده است. آنها مجموعه ای از کهن الگوها هستند – به طور ایده آل بر اساس اطلاعات واقعی، به دست آمده از طریق تحقیقات بازار، در مورد مخاطبان هدف شما – که منعکس کننده مشتریان شما هستند.
شخصیتهای کاربر – برای مثال “کلارک محتاط” یا “تیموتی فقیر در زمان” – نام یک مشتری معمولی، ویژگیهای شخصیتی، اهداف، نقاط درد، ردپای رسانههای اجتماعی و موارد دیگر را به تفصیل شرح میدهند. وقتی نوبت به دانستن اینکه استراتژی جذب مشتری شما چه نوع افرادی را هدف قرار می دهد به میان می آید، شخصیت های کاربر ابزاری ارزشمند هستند.

#3. KPI ها را تنظیم کنید
در مرحله بعد، زمان تنظیم KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) است. اینها معیارهای کلیدی موفقیت هستند که به شما می گویند آیا استراتژی جذب مشتری شما در مسیر درستی قرار دارد یا خیر.
با مجموعه ای مناسب از KPI ها، می دانید که کدام جنبه از استراتژی جذب مشتری شما در حال تاثیرگذاری است – و کدام یک به یک نیاز دارند. مقدار کمی اضافه کار. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا برخی از معیارهایی وجود دارد که می توانید روی آنها تمرکز کنید:
- برداشت ها: پیام بازاریابی شما در مقابل چند جفت چشم قرار می گیرد. این می تواند تعداد دفعاتی باشد که تبلیغ کسب و کار شما در فید رسانه اجتماعی یک فرد نشان داده شده است یا تعداد بازدیدهایی که یک فرد از صفحه فرود شما داشته است.
- نرخ کلیک (CTR): درصد افرادی که تبلیغ شما را دیدند در حقیقت روی آن کلیک کرد. اگر برداشت های شما زیاد است اما CTR شما عقب مانده است، ممکن است لازم باشد پیام های تبلیغاتی خود را تغییر دهید.
- نرخ تبدیل: تعداد تبدیل های سایت تجارت الکترونیک شما، تقسیم بر تعداد بازدیدکنندگان آن. جای تعجب نیست که نرخ تبدیل مهمترین معیار یک استراتژی جذب مشتری است – این چیزی است که بهترین ها را از بقیه جدا می کند.
(میتوانست شما کسب و کار از تبدیل بیشتر سود می برد؟ نکات برتر Website Builder Expert برای افزایش نرخ تبدیل خود را بررسی کنید!)
#4. به کانال های جذب مشتری خود توجه کنید
کانال جذب مشتری پلتفرمی است که از طریق آن میتوانید مشتریان جدید را پیدا کرده و به دست آورید.
اکنون زمان آن است که خود را انتخاب کنید. کانال های محبوب جذب مشتری عبارتند از:
- جستجوی پولی این رویکرد – که با نام بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) نیز شناخته می شود – شامل پرداخت هزینه برای قرار دادن یک تبلیغ در یک موتور جستجو مانند گوگل است.
- جستجوی ارگانیک. این روش شامل بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو (SEO) با هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص صنعت شما و نقاط درد مشتری است. محتوای باکیفیت و مرتبط، مشروعیت شما را از نظر الگوریتم های گوگل افزایش می دهد و مخاطب شما، و به دومی کمک می کند تا محتوای شما را به صورت آنلاین پیدا کند.
- رسانه های اجتماعی (پرداخت و بدون پرداخت). پست کردن منظم، درگیر شدن با فالوورها و تنظیم محتوای مورد علاقه مخاطبان، همگی عالی هستند، رایگان راه های جذب مشتری برای تکمیل تلاشهای ارگانیک خود، تأثیرگذاران را درگیر کنید – یا از پستهای خود حمایت کنید تا دامنه آنها را گسترش دهید.
- پست الکترونیک. ایجاد یک لیست قابل اعتماد از مخاطبین، سپس ارتباط با آنها با اخبار، بهروزرسانیهای انحصاری، و تخفیفهای مناسب، راهی ایدهآل برای جذب مشتریان است – سپس وفاداری آنها را حفظ کنید.

آیا با کانال های جذب مشتری خود دست و پنجه نرم کرده اید، اما به استفاده از آنها نیاز دارید؟ ما تو را داریم نکات برتر بازاریابی دیجیتال ما را برای کسب اطلاعات کامل بررسی کنید!
#5. استراتژی خود را برای هر کانال برجسته کنید
اکنون میدانید که روی کدام کانالها تمرکز خواهید کرد، زمان آن رسیده است که استراتژی جذب مشتری گستردهتر خود را با استفاده از استراتژیهای خاصتر شکل دهید.
با این حال، به خاطر داشته باشید که هیچ راهنمای “یک اندازه مناسب برای همه” در اینجا وجود ندارد. استراتژیهای جذب مشتری که برای شما مناسب است به اهداف، مخاطبان و شاخصهای کلیدی کسبوکار شما – به علاوه کانالهای جذب مشتری ترجیحی شما بستگی دارد.
اما برای الهام گرفتن، در اینجا چند استراتژی کانال منتخب وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:
- ارسال ایمیل های سبد خرید رها شده برای جذب مجدد مشتریانی که نزدیک به خرید بوده اند، اما آن را دنبال نکرده اند. با ارائه یک معامله یا تخفیف ویژه برای آن کالا، می توانید آنها را متقاعد کنید که در زمان دوم یا سوم درخواست خرید کنند.
- ایجاد محتوای دروازه ای – یعنی کتابهای الکترونیکی یا کاغذهای سفید جامعی که مشتری شما میتواند در ازای آدرس ایمیل و جزئیات تماس خود از سایت شما دانلود کند. علاوه بر عرضه ثابت سرنخهای گرم، محتوای دروازهدار میتواند به شما در ایجاد پایگاه داده ایمیل خود کمک کند.
- تولید و تبلیغ محتوای ویدیویی. ویدیوها را می توان در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت، در وب سایت شما قرار داد، در محتوای وبلاگ استفاده کرد و حتی از تلاش های روابط عمومی شما حمایت کرد. علاوه بر ارائه اهداف تجاری مشخص – ایجاد سرنخ، هدایت مشتریان به وب سایت شما – همچنین ویدیوها اهداف نرم تر و بلندمدتی را ارائه می دهند. مانند پرورش یک جامعه، ایجاد “شخصیت” و لحن برند خود، و کمک به تقویت حس وفاداری مصرف کننده نسبت به کسب و کار شما.

#6. KPI ها را ارزیابی کنید و استراتژی ها را به روز کنید
با انتخاب کانالهای جذب مشتری و استراتژیها، وسوسهانگیز است که گسترش دهید. پاهایت را بالا بگذار و آرام باش.
اما این کار را نکنید – زیرا هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد.
همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، استراتژی جذب مشتری یک تلاش ثابت نیست – چیزی برای “تنظیم و فراموش کردن”. این یک بخش زنده و زنده از کسب و کار شما است – یک فرآیند دائمی بهینه سازی و تکرار.
بنابراین پس از یک دوره زمانی مشخص – که قبلاً در هنگام تعیین اهداف استراتژی جذب مشتری خود مشخص کرده اید – برای بررسی اثربخشی کمپین های خود زمان بگذارید. مردم هستند در حقیقت دانلود آن محتوای دردار؟ آیا کسی ایمیل ها را باز می کند – و از بین کسانی که هستند، چند نفر روی پیوندهای داخل آنها کلیک می کنند؟
با این اطلاعات، میدانید که چه چیزی کار میکند، و کجا باید به صفحه طراحی برگردید. از اینجا، میتوانید بهینهسازیهای مناسبی را در استراتژیهای خود ایجاد کنید و کمپینهای بهتری را اجرا کنید – کسب و کار خود را برای پایدار موفقیت