هنگام تجزیه و تحلیل بازخورد خود، فهرستی از مراحل کلیدی را که باید برای بهبود هر مشکلی بردارید تهیه کنید و آنها را به اعضای مرتبط تیم خود اختصاص دهید.
مهم نیست که چه نوع داده ای را جمع آوری می کنید، چه بازخورد مشتری، چه تحقیقات رقبا یا تحقیقات بازار، شما نیاز دارید که به راحتی قابل هضم باشد و در یک مکان مرکزی ذخیره شود.
به احتمال زیاد بازخوردها را در مکانهای مختلف، مانند صفحات گسترده جداگانه یا در پوشههای جداگانه ذخیره میکنید، که تجزیه و تحلیل و شناسایی الگوها را دشوار میکند.
جمع آوری و تجزیه و تحلیل بازخورد مشتریان فقط به دنبال تشخیص نکات منفی و یافتن زمینه هایی برای بهبود نیست.
ارسال چندین ایمیل یا اضافه کردن پاپ آپ به هر صفحه از وب سایت شما باعث آزار مشتریان شما می شود. نه تنها آنها را از پاسخ به سؤالات شما منصرف می کند، بلکه آنها را به طور کلی از خرید با نام تجاری شما نیز منصرف می کند.
#3. بازخورد خود را تجزیه و تحلیل کنید
هنگامی که بازخورد مشتریان خود را جمع آوری کردید، نوبت به تجزیه و تحلیل آن می رسد. جمع آوری و ذخیره بازخورد مشتریان خوب و خوب است، اما باید به یاد داشته باشید که در واقع کاری با آن انجام دهید!
الگوها به شما این امکان را می دهند که بفهمید یک حادثه مجزا چیست و چه مناطقی به طور مکرر باعث ایجاد مشکلات می شوند.
#4. بهبودهای اقدام
بخش مهمی از جمعآوری بازخورد مشتریان به ذخیرهسازی آنها به گونهای است که به شما امکان میدهد بیشترین بهره را از آن ببرید.
حلقه زمانی شروع می شود که شما بازخورد بخواهید، مشتریان آن را ارائه کنند، آن را تجزیه و تحلیل کنید، نظرات آنها را عملی کنید، و سپس می توانید حلقه را با تماس مجدد ببندید با مشتریان خود توضیح دهید که چه چیزی تغییر کرده است.
بازخورد مشتری فقط در صورتی مفید است که اقدام کنید و تغییرات لازم را اعمال کند.
بستن حلقه به مفهوم پایان دادن به تلاش شما برای بازخورد مشتری از جایی که شروع کرده اید، با مشتری اشاره دارد.
درخواست بازخورد یک چیز است، اما به محض اینکه مشتری آن را ارائه کند، اگر شما به سادگی بدون تشکر از او نادیده بگیرید، طعم ترش در دهان او باقی خواهد ماند.
ایده خوبی است که تمام داده های خود را در یک مکان متمرکز کنید تا بدانید کجا هستند و مطمئن باشید که تصویر کامل را دریافت می کنید.
#2. اسپم نکنید
این امر به ویژه برای برندهایی که بازخورد مشتریان را از طریق روشها و پلتفرمهای متعددی مانند رسانههای اجتماعی یا پاپآپ وبسایت جمعآوری میکنند، مهم است.
بمباران مشتریان خود با درخواست بازخورد یا درخواست نظرات مشتریان می تواند وسوسه انگیز باشد. شاید آنها اولین درخواست شما را ندیده اند؟ شاید ایمیل شما در پوشه اسپم آنها قرار گرفته باشد؟ یا شاید آنها فقط نمی خواهند بازخوردی به شما بدهند.
نکته کلیدی این است مراقب الگوها باشید که بر اساس آنچه مشتریان مختلف می گویند شکل می گیرد.
اقدام برای بهبود تجربه کلی مشتری بر اساس بازخورد به تشویق مشتریان برای خرید مجدد از شما کمک می کند. اگر ببینند که به بازخورد آنها گوش دادهاید و تغییراتی را اعمال کردهاید، اکنون که احساس ارزشمندی میکنند و به آنها گوش میدهند، احتمالاً به برند شما باز خواهند گشت.
#5. حامیان بالقوه برند را پرورش دهید
نیازی نیست به تک تک مشتریانی که به شما بازخورد میدهند، بهصورت جداگانه پاسخ دهید (ساعتهای کافی در روز برای این کار وجود ندارد!)، اما میتوانید بهجای آن، بهروزرسانیهای منظم را به لیست ایمیل خود یا از طریق رسانههای اجتماعی ارسال کنید.