12 کهن الگوی برند اصلی وجود دارد که میتوان آنها را با شروع توسعه کسبوکارتان در آن اعمال کرد. کهن الگو مهم است زیرا نه تنها شخصیت برند شما، بلکه تمام جنبه های برند از جمله لحن صدای شما و ارزش های شما را منعکس می کند.
درست همانطور که انسان ها ارزش هایی دارند که به تعریف ما کمک می کند، هر برند جدی نیز باید اینگونه باشد. به دقت فکر کنید که میخواهید کسب و کارتان چه چیزی باشد. آیا روی شیوه های اخلاقی و پایدار تمرکز می کنید؟ یا ارزش های شما حول محور کارایی و بهره وری است؟
1. ارزش های خود را تعریف کنید
کارل یونگ روانشناس سوئیسی این دوازده کهن الگو را تعریف کرد که شامل چهار زیرمجموعه اصلی است. ارائه ساختار، به دنبال بهشت، ایجاد یک ارتباط، و اثر گذاشتن به مشتریان.
12 کهن الگو عبارتند از:
- معصوم: نشان دهنده خلوص، سادگی و خوش بینی است. به عنوان مثال می توان به کوکاکولا یا داو اشاره کرد.
- حکیم: خرد، دانش و بینش را نشان می دهد. گوگل را به عنوان حکیم سر در نظر بگیرید.
- کاوشگر: استادان ماجراجویی، ریسک پذیری و کشف خود. ردبول نمونه بارز یک کاوشگر است.
- قانون شکن: نشان دهنده شورش، عدم انطباق و آزادی است. هارلی دیویدسون و جماعت آن از Hells Angels به خوبی و واقعاً مظهر این کهن الگو هستند.
- جادوگر: حلالهای مسلط که غیرممکنها را از طریق دگرگونی، خلاقیت و بینش انجام میدهند. این دارای دو نمونه برند واضح است، اپل و تسلا.
- قهرمان: شجاعت، قدرت و شجاعت. موسیقی شدید سینمایی و طرفداران سلبریتی های واقعی را در صف قرار دهید، و قهرمان نایک را خواهید داشت!
- عاشق: این کهن الگو همه چیز در مورد اشتیاق، صمیمیت و احساس است. ویکتوریا سیکرت یک نمونه بارز است.
- جستر: این برندها از شوخ طبعی، سبک دلی و بازیگوشی برای به تصویر کشیدن شخصیت خود استفاده می کنند. به تبلیغات M&M فکر کنید، که همیشه جای خنده را دارند – “نه، شما در کاسه قرار می گیرید.”
- همه افراد: عملی بودن، ارزش های زمینی و احساس تعلق. IKEA و Walmart به خود می بالند که قابل اعتماد هستند. منظورم این است که آخرین باری که تخت IKEA را که قطعه ای از آن کم شده بود کنار هم گذاشتید کی بود؟
- مراقب: اگر میخواهید برند شما بهعنوان پرورشدهنده، دلسوز و سخاوتمند دیده شود، کهن الگوی معمولی مراقب خواهید بود. نمونه های کامل جانسون و جانسون و TOMS هستند.
- خط کش: اقتدار، کنترل و رهبری. این کسبوکارها کارها را طبق کتاب انجام میدهند و آنها را با اطمینان واقعی انجام میدهند. رولکس نمونه ای عالی از یک حاکم، پادشاه ساعت ها است.
- خالق: نوآوری، تخیل و اصالت همه جنبه های خالق هستند. هر کسی در بخش خلاق به راحتی Adobe را به عنوان نمونه کامل یک برند کهن الگوی خالق شناسایی می کند.
5. دستورالعمل های برند را توسعه دهید
برای مثال، اگر شما یک برند مواد غذایی بهداشتی و تغذیه هستید، قرار نیست ناگهان شروع به تبلیغ اقلام مد کنید. این برخلاف نقش شما در زندگی مشتریانتان است، یعنی ارائه راهنمایی و پشتیبانی در مورد انتخاب های غذایی آنها. انجام حرکات خارج از برند مانند این می تواند منجر به رقیق شدن نام تجاری و سردرگمی کلی مشتری شود.
4. یک کهن الگو را اعمال کنید
وقتی در حال ساختن یک برند به صورت آنلاین هستید، مهم نیست که کدام جنبه از برند خود را توسعه می دهید، شما باید همیشه مخاطب هدف خود را در ذهن داشته باشید. همین امر در مورد ساختن شخصیت برند شما نیز صدق می کند. انجام تحقیقات بازار می تواند در اینجا مفید باشد. از خودت بپرس: اگر یک شخص بود، آیا بازار هدف من میخواهد با برند من معاشرت کند؟ برندی بسازید که در اتاقی مملو از مشتریان شما را تحت تاثیر قرار دهد، با تمرکز بر آنچه که آنها را تحسین می کنند و آنها را جذب می کند.
3. نقش خود را زیر سوال ببرید
ساختن شخصیت برند یک فرآیند راکد نیست. هیچ مرحله محدودی وجود ندارد که در آن شخصیت تجاری شما به طور کامل کامل شود. این به سادگی قابل دوام نیست – همانطور که نام تجاری شما رشد می کند شخصیت شما با آن تغییر می کند. و این اشکالی ندارد. در واقع، سازگاری مهم است.
شما می توانید این کار را با بررسی برند و شخصیت آن حداقل دو بار در سال انجام دهید، برای اینکه واقعاً چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد را دقیق کنید. البته مراقب باشید که تغییرات شدید زیادی در ارزش های برند خود ایجاد نکنید، زیرا این می تواند تأثیر منفی بر مشتریانی که در حال حاضر از شما حمایت می کنند داشته باشد.
ایجاد دستورالعمل های برند نه تنها برای ثبات و وضوح، بلکه برای شخصیت برند شما نیز مهم است. به خود و شخصیت خود فکر کنید. فقط یک شبه تغییر نمی کند، ثابت می ماند. دستورالعمل ها به برند شما اجازه می دهد همین کار را انجام دهد.
هنگامی که ارزش های خود را مشخص کردید، روی آن تمرکز کنید چگونه آنها شما را از سایر رقبا متمایز می کنند. آیا مثلاً 10 درصد از سود خود را به امور خیریه اختصاص می دهید؟ یا برای هر کالایی که فروخته می شود یک درخت بکارید؟ اطمینان حاصل کنید که ارزش های خود را از طریق بیانیه ماموریت قوی در وب سایت خود نیز به وضوح بیان می کنید.
2. مخاطب خود را درک کنید
در نظر بگیرید که می خواهید مشتریان شما چگونه برند شما را در زندگی خود درک کنند. چه چیزی به آنها پیشنهاد می کنید؟ آیا مانند برندهایی مانند نایک یا آدیداس منبع الهام هستید؟ یا بیشتر شبیه یک فرار هستید، مانند امثال نتفلیکس. هنگامی که نقش خود را در زندگی مشتریان خود مشخص کردید، این به تنظیم دقیق شخصیت برند شما کمک می کند.
حتی از نظر بصری، برند شما باید فونت ها و طرح های رنگی ثابتی را در طول کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی شما داشته باشد. شما همچنین باید دستورالعمل های دقیقی در مورد نحوه رفتار کارکنان خود، شخصا و در رسانه های اجتماعی داشته باشید (این کار ارزش های شما را تقویت می کند).