نحوه قیمت گذاری یک محصول برای خرده فروشی


هنگامی که تمام اطلاعات را در مورد هزینه دریافت یک محصول در دست مشتری دارید، وقت آن است که تصمیم بگیرید هنگام تصمیم گیری در مورد قیمت نهایی چه رویکردی را در پیش بگیرید. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در زیر به بررسی آنها می پردازیم:

هزینه به علاوه

Cost-plus یک روش ساده و در عین حال بسیار موثر برای قیمت گذاری یک محصول است. شما به سادگی باید درصد سودی را که می خواهید به دست آورید انتخاب کنید و پس از هزینه آن را به قیمت اضافه کنید:

بهای تمام شده محصول + درصد سود مورد نیاز = هزینه

به عنوان مثال، فرض کنید تولید محصول شما 10 دلار هزینه دارد و می خواهید از هر محصولی که می فروشید، 25 درصد سود داشته باشید:

10 دلار (هزینه) + 2.50 دلار (25٪ سود) = 12.50 دلار (قیمت محصول)

این یک رویکرد عالی است. به خصوص اگر محاسبه هزینه های شما نسبتاً آسان باشد و نوسان نداشته باشد.

قیمت گذاری بر اساس ارزش

قیمت گذاری مبتنی بر ارزش رویکرد متفاوتی برای قیمت گذاری یک محصول دارد. به جای پرسیدن:

“دوست داریم چقدر سود داشته باشیم؟” همانطور که برای cost-plus این کار را انجام می دهید، در عوض می پرسید:

“این محصول چقدر برای مصرف کنندگان ارزشمند است؟”…یا دقیق تر… “مصرف کنندگان حاضرند چه چیزی بپردازند؟”

این رویکرد رایج‌تر برای کسب‌وکارهایی است که رقابت کم دارند یا محصول برای خریدار غیراختیاری است. به عنوان مثال، این مدل اغلب در صنعت داروسازی اتخاذ می شود که در آن هزینه های تولید اغلب پایین است، اما محصولات توسط قانون محافظت می شوند و مردم گزینه کمی جز خرید محصول دارند.

یکی از نکات منفی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش این است که وقتی رقبای بیشتری وارد بازار می شوند، این می تواند تأثیر جدی هم بر سودآوری و هم بر شهرت کسب و کار شما داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که آن رقبا از روش دیگری برای قیمت گذاری مانند هزینه به اضافه استفاده کنند – به شدت از شما پایین می آورند.

قیمت های رقابتی

صفحه Tesco که محصولات مطابق با قیمت Aldi را نشان می دهد
قیمت سوپرمارکت بریتانیایی تسکو بسیاری از محصولات را با یکی از نزدیکترین رقبای خود Aldi مطابقت دارد.

قیمت گذاری رقابتی همان طور که به نظر می رسد، قیمت گذاری محصولات شما برای شکست دادن رقبا است. به طور معمول این به معنای ارائه محصولات مشابه یا مشابه به رقبای خود با هزینه کمتر است.

اینکه این هزینه اندکی کمتر یا به شدت کمتر باشد به حساسیت قیمت مخاطبان هدف شما و همچنین سایر مزایای درک شده از انتخاب یکی از رقبای شما بستگی دارد.

قیمت خرده فروشی توصیه شده (RRP)

RRP یک رویکرد رایج برای بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی است. به خصوص آنهایی که محصولات را دوباره می فروشند. این رویکرد متکی به توصیه‌ای از سازنده است که برای چه مقدار باید محصول را بفروشید، که معمولاً بر اساس معادله هزینه به علاوه خود آنها است.

قیمت گذاری با تخفیف

صفحه محصول حیوانات مخمل خواب دار Dollar Tree
Dollar Tree تنها یک خرده فروش مستقر در ایالات متحده است که به شدت در قیمت رقابت می کند.

قیمت گذاری تخفیفی رویکردی برای قیمت گذاری محصولات است که بر کاهش شدید قیمت برای دستیابی به یک هدف خاص متکی است. به عنوان مثال، یک فروشگاه ممکن است تصمیم بگیرد که قیمت را به قدری پایین بیاورد که رقبای آن نتوانند رقابت کنند و به آنها اجازه دهد سهم بازار خود را افزایش دهند – در نهایت به آنها قدرت افزایش قیمت ها را در تاریخ بعدی می دهد.

این می تواند یک رویکرد مخاطره آمیز برای قیمت گذاری باشد. این امر به ویژه در صورت وارد شدن به “جنگ قیمت” با رقبا صادق است، زیرا گاهی اوقات می تواند منجر به از دست دادن سود شود.



منبع